Zastosowanie metody SWOT do analizy strategicznej przedsiębiorstwa na przykładzie spółki OPTIMUS S.A

Ładowanie...
Miniatura

Data

2005

Tytuł czasopisma

ISSN czasopisma

Tytuł tomu

Wydawca

Abstrakt

Analiza strategiczna jest integralną częścią zarządzania strategicznego i stanowi element bazowy przy formułowaniu strategii działania dla przedsiębiorstwa. Celem pracy jest analiza strategiczna spółki OPTIMUS S.A. wykonana metodą SWOT, pozwalająca ocenić pozycję spółki na rynku informatycznym w Polsce i ustalić dalsze perspektywy rozwojowe w ciągu następnych pięciu lat. Przedstawiono genezę, istotę i strukturę procesu zarządzania strategicznego oraz istotę jego komponentów, czyli misji, wizji, celów i zadań oraz strategii działania. Zaprezentowano typologię i rodzaje strategii przedsiębiorstwa, wynikające z różnych koncepcji zarządzania strategicznego. Opisano istotę i zakres analizy strategicznej. Przedstawiono podział narzędzi analizy strategicznej oraz zaprezentowano istotę i znaczenie analizy SWOT w analizie strategicznej przedsiębiorstwa. Zawarto opis warunków funkcjonowania firmy OPTIMUS S.A. na rynku IT oraz przedstawiono charakterystykę ekonomiczno – finansową spółki i otoczenie przedsiębiorstwa. Dokonano analizy strategicznej metodą SWOT spółki OPTIMUS S.A. Do analizy makrootoczenia zastosowano scenariusze możliwych zdarzeń a do analizy otoczenia konkurencyjnego – analizę punktowej atrakcyjności sektora. Analiza wewnętrzna potencjału spółki została wykonana metodą kluczowych czynników sukcesu. Otrzymano informacje o szansach i zagrożeniach rozwojowych płynących z otoczenia spółki oraz informacje dotyczące potencjału badanego przedsiębiorstwa – jego silnych i słabych stronach. Analiza ta pozwoliła na określenie pozycji strategicznej firmy w otoczeniu i wysunięcie zaleceń strategicznych dla przedsiębiorstwa w przyszłości.

Opis

Słowa kluczowe

zarządzanie strategiczne, analiza strategiczna, strategia przedsiębiorstwa, analiza SWOT, rynek IT, otoczenie

Cytowanie