W mojej pracy głównym celem jest zweryfikowanie tezy, iż reklamy telewizyjne mają
wpływ na postawy i zachowania dzieci w wieku od 7 do 13 lat.
Narzędziem badawczym zastosowanym w niniejszych badaniach była ankieta.
Badania zostały przeprowadzone w Zespole Szkół Podstawowo – Gimnazjalnych
w Mystkowie im. ks. prof. Piotra Poręby na terenie Gminy Kamionka Wielka w Powiecie
Nowosądeckim.
Przeprowadzone badania potwierdziły hipotezy szczegółowe oraz założoną hipotezę
główną: Reklamy oddziałują na postawy i zachowania dzieci w wieku od 7 do 13 lat.
Podczas oglądania reklam telewizyjnych u badanych dzieci zauważyłam silne emocje im
towarzyszące, koncentrację na przedmiotach i ich posiadaniu. Dzieci w klasach młodszych po obejrzeniu emitowanego spotu naśladują zachowania postaci i osób występujących w reklamach. Z badań otrzymujemy również niepokojący sygnał, gdyż badane dzieci nie opowiadają rodzicom o sytuacjach przedstawionych w reklamach. Rodzice oraz opiekunowie powinni czynnie uczestniczyć w życiu dziecka, poprzez rozmowy i dyskusje dotyczące reklam. Wspólne zabawy z dziećmi powinny zastąpić długie spędzanie czasu przed telewizorem i wpłynąć pozytywnie na rozwój społeczny dziecka.
The main goal of my work is to verify the thesis that TV commercials have an impact
on the attitudes and behavior of 7-13 year-old children.
To check the given thesis I used the survey form as an analysing tool. The survey was
given in the Complex of Lower and Upper Primary Schools in Mystkow, the district of
Kamionka Wielka, the county of Nowy Sacz. The research I carried out, confirmed my detailed and main thesis, that is: TV commercials have an influence on the attitudes and behavior of 7-13 year-old children. During the watching of commercials, I noticed strong emotions, concentration on advertised objects and its possession, within researched children. Younger students, after watching the commercial spot, copied the behavior of people from TV. What is more, I found out that children don’t talk with their parents about scenes seen on TV commercials. Parents should actively participate in children’s lives, through constant talks and discussions about commercials. Shared games should replace long hours spent in front of TV screen and should
have positive influence on social development of a child.