Motywacja poprzez płacę jest procesem złożonym, co wynika m.in. z funkcji, jakie
pełnią one w gospodarce. W państwie rozwijającym się podwyżka płac jest silnie motywująca
dla grup społecznych o niskich dochodach, natomiast w wysoko rozwiniętym relacja ta wcale
nie musi zachodzić. Aby płaca spełniała funkcję bodźcową wobec pracownika muszą być
spełnione określone warunki.
Badanie zostało przeprowadzone za pomocą ankiety anonimowej na grupie 30
nauczycieli pracujących na co dzień w II Liceum Ogólnokształcącym na terenie miasta
Nowego Sącza.
Analiza uzyskanych danych umożliwia stwierdzenie, że system w badanej instytucji
zaspokaja oczekiwania większości pracowników. Większość ankietowanych pracowników
czuje się motywowanymi do pracy. Wskazuje to na stosowanie właściwych metod
organizacyjnych, a tym samym na konieczność kontynuowania tego procesu. W kwestii
czynników mających wpływ na uzyskanie premii lub nagrody, najwięcej ankietowanych
wskazało na jakość wykonywanej pracy. Wśród wszystkich respondentów panuje pogląd, że
czynnikami w największym stopniu wpływającymi na podwyższenie motywacji są: wysokość
wynagrodzenia, atmosfera w miejscu pracy, oraz premia. Ankietowani wskazywali również
na takie czynniki jak: opinia przełożonego dotycząca jakości pracy, poczucie samorealizacji
i rozwoju, poczucie uzyskiwania osiągnięć oraz możliwość wykorzystania własnych
umiejętności i uzdolnień. Zdecydowana większość z ankietowanych pracowników jest
zadowolona z pracy, nie rozważała w przeszłości i nie rozważa obecnie odejścia z pracy.
Motivation through remuneration is a complex process, which results from, among
others, the functions it serve in economy. In a developing country pay rise is highly
motivational for social groups receiving low salaries, on the other hand in countries highly
developed such relation does not necessarily exist. There are certain conditions that have to be met for pay to act as stimulus for employees. The research was conducted with anonymous survey on a group of 30 teachers
working in Comprehensive High School No. 2 in Nowy Sącz.
Analysis of the collected data allows for the expression of statement that a system
in the institution in question fulfils the expectations of the majority of employees. Most of the
surveyed staff feels motivated to work. That indicates that proper organizational methods are
applied, and this process ought to be continued. As for factors influencing decision to confer
a bonus or award, the majority of the surveyed people indicated quality of performed work.
There is a view present among the respondents that the most important factors for motivation
increase are: remuneration, atmosphere at work, and a bonus. The people surveyed also
indicated such factors as: opinion of the supervisor and possibility to apply their own skills
and abilities. Vast majority of the respondents are happy with their work and did not and do
not consider leaving their job or profession.