W pracy zaprezentowana została problematyka marketingu relacyjnego i zarządzania
kluczowymi klientami. Omówiono proces oraz uwarunkowania efektywnego kształtowania
długookresowych więzi z klientami jak również bariery współpracy na rynku business to
business. W szczególności analizie został poddany rynek drobiarski oraz polskie
przedsiębiorstwa działające w tej branży. Badaniu zostali poddani klienci – odbiorcy jaj
konsumpcyjnych fermy drobiu działający na rynku business to business. W zrealizowanym
badaniu podjęto próbę oceny zadowolenia ze współpracy oraz identyfikacje potrzeb
kontrahentów małej, rodzinnej firmy. Do tego celu został użyty wcześniej zaprojektowany
kwestionariusz ankietowy. Uzyskane wyniki pozwoliły wyznaczyć kierunki rozwoju dalszej i
głębszej współpracy pomiędzy opisywanym przedsiębiorstwem a odbiorcami produktów.
Wykorzystane źródła to literatura przedmiotu, opisująca istotę marketingu relacyjnego oraz
opracowania z zakresu funkcjonowania przedsiębiorstw na rynku drobiarskim.
The present thesis touches upon the issues of relationship marketing and key customer
management. The author has discussed the process and determinants of effective long-term
customer relationship as well as barriers to cooperation on B-to-B market. The thesis has
particularly been devoted to the analysis of the poultry market and Polish companies trading
in that line of business. The research was addressed to customers – buyers of consumer eggs
operating in B-to-B market. The author’s research constitutes an attempt at evaluating
customer satisfaction and defining needs of family-run farm’s customers. The results of
previously designed research questionnaire have enabled the company to establish directions
for further development of greater mutual cooperation with its customers. The source
materials included literature on the subject of relationship marketing as well as studies on the
enterprise operation in the poultry industry.