Abstract:
Stowarzyszenie Polski z Unią Europejską stwarza nowe warunki udziału polskich przewoźników na rynku europejskim. Nie oznacza to jednak jedynie szansy zwiększenia zakresu świadczonych usług, lecz przede wszystkim zmianę zasad wejścia na rynek. Zasady te staną się z jednej strony korzystniejsze z powodu całkowitego lub częściowego zniknięcia ograniczeń reglamentacyjnych, natomiast z drugiej strony powstaną znaczne utrudnienia związane z koniecznością dostosowania się do wysokich wymagań Unii w zakresie norm technicznych i socjalnych, zasad dostępu do zawodu przewoźnika i koniecznością zmian legislacyjnych. Celem niniejszej pracy jest analiza dostosowania polskiego sektora transportowego do wymagań Unii Europejskiej ma przykładzie transportu samochodowego i kolejowego. Przedstawiono rolę transportu w gospodarce polskiej wraz z celami polityki transportowej, jej podmiotami, przedmiotami i narzędziami, niezbędnymi w procesie jej realizacji. Zaprezentowano charakterystykę transportu samochodowego i kolejowego, biorąc pod uwagę w szczególności ich infrastrukturę, środki transportu, technologie przewozu oraz popyt na przewozy wyszczególnionymi środkami transportu. Przedstawiono uwarunkowania i wymogi integracji europejskiej polskiego systemu transportowego w zakresie infrastruktury, norm technicznych, harmonizacji ekonomicznej, fiskalnej i prawnej. Opisano główne przesłanki i strategie kształtowania i realizacji polityki transportowej Polski w kontekście przystąpienia do Unii Europejskiej. Dokonano próby odpowiedzi na pytanie, czy integracja polskiego systemu transportowego, wynikająca z postanowień układu stowarzyszeniowego, jest ogromną szansą jego rozwoju, czy też niesie zagrożenia.