Abstract:
Polski rynek farmaceutyczny, w tym dystrybucja leków, stanowi jeden z najbardziej dynamicznie rozwijających się sektorów gospodarki. Jego wartość w roku 2000 wyniosła około 2,5 mld USD, a prognozy rozwoju wskazują na duży potencjał wzrostu, w porównaniu z krajami Unii Europejskiej i państwami naszego regionu.
W ciągu ostatnich dziesięciu lat branża farmaceutyczna w znacznym stopniu uległa prywatyzacji – dominujące do 1989 roku na rynku Cefarmy zostały częściowo sprywatyzowane, pojawiło się też dużo nowych firm charakteryzujących się wysoką dynamiką rozwoju. Dystrybucją leków zajmują się obecnie producenci – poprzez sieć własnych agentów, przedhurtownicy – współpracujący z krajowymi i zagranicznymi producentami, hurtownie farmaceutyczne i apteki.
Hurtowa dystrybucja leków to obecnie bardzo szybko rozwijający się segment polskiego rynku farmaceutycznego.
Praca niniejsza poświęcona jest analizie rynku dystrybucji leków i środków farmaceutycznych. Problem ten został przedstawiony na przykładzie firmy farmaceutycznej zajmującej się w szczególności hurtową dystrybucją farmaceutyków na terenie Polski południowej.