Abstract:
Odrodzone po reformie samorządu terytorialnego wspólnoty terytorialne zaczęły odgrywać bardzo istotną rolę w życiu społecznym, politycznym, gospodarczym i kulturowym i rozpoczęły spełnianie wielu funkcji mających zasadnicze znaczenie dla ich rozwoju. Wraz ze wzrostem wpływu społeczności lokalnych na podejmowane decyzje przez ich przedstawicieli, zmusiło to władze lokalne do poszukiwania nowych instrumentów mających wpływ na rozwój wspólnot lokalnych. Sytuacja taka z kolei wymusiła na organach gminnych konieczność zachowań rynkowych i korzystanie z nowych instrumentów, szczególnie marketingowych, które umiejętnie zastosowane mogą w znaczący sposób przyczynić się do podnoszenia atrakcyjności gmin, co ma niebagatelne znaczenie przy pozyskiwaniu zewnętrznych środków finansowych do szczupłych budżetów gminnych. Celem niniejszej pracy jest pokazanie znaczenia wizerunku gminy, ukazanie wieloetapowego procesu jego kształtowania przez samorząd terytorialny Gminy Bochnia oraz ocena efektów tych działań. Przedstawiono charakterystykę samorządu terytorialnego i jego roli oraz omówiono zagadnienie wizerunku - pojęcie i rodzaje, rolę dla instytucji oraz proces kształtowania. Zaprezentowano Gminę Bochnia – jej walory, strukturę, ofertę gminy, sytuację ekonomiczną i podejmowane przez władze gminy działania zmierzające do kształtowania jej pozytywnego wizerunku poprzez rozbudowę infrastruktury społecznej i technicznej, działania promocyjne, zachowanie dziedzictwa kulturowego, upowszechnianie sportu a także funkcjonowanie i obsługę urzędu gminy. Przedstawiono badania mające na celu uzyskanie odpowiedzi na następujące pytania: Czy podejmowane działania władz gminy są wystarczające? Czego oczekują mieszkańcy? Czy przedsięwzięcia władz gminy podejmowane w kierunku kształtowania wizerunku odnoszą zamierzony skutek?