Finansowe i pozafinansowe instrumenty motywacji do pracy na przykładzie "Goodrich Krosno" Spółka z o.o.

Brak miniatury

Data

2001

Tytuł czasopisma

ISSN czasopisma

Tytuł tomu

Wydawca

Abstrakt

W zarządzaniu organizacjami jedną z podstawowych funkcji jest motywowanie, które bezpośrednio stymuluje i koordynuje zachowania pracownicze skierowane na osiągnięcie określonego celu. W warunkach ciągle zmieniającej się rzeczywistości gospodarczej sprawy motywacji do pracy nabierają coraz większego znaczenia. Sukces ekonomiczny przedsiębiorstwa w dużej mierze uzależniony jest od sprawności i wydajności pracowników w procesie pracy. Zarządzanie zmierza do tego, aby motywacja wpływała na zwiększenie wydajności pracowników w celu realizacji zamierzeń przedsiębiorstwa. Wynika stąd konieczność starannego tworzenia systemów motywacyjnych w przedsiębiorstwach, które byłyby dostosowane do indywidualnych potrzeb, wartości i aspiracji pracowników, a tym samym przyczyniały się do podnoszenia poziomu efektywności pracy. Motywację można kształtować poprzez różne wartości i cele, jakie każdy pracownik chce osiągnąć w pracy i których osiągnięcie uważa za możliwe. Świat tych wartości jest bogaty i złożony, toteż efektywne motywowanie zależy od trafnej antycypacji indywidualnych wartości pracownika, które wpływają na jego zachowanie. Aby móc antycypować zachowanie pracownika potrzebne są informacje o podstawach zachowania oraz o czynnikach, które determinują określoną postawę. Celem pracy jest pokazanie jakie czynniki motywacyjne i w jakim stopniu wpływają na zachowania pracowników w procesie pracy. Praca przedstawia czynniki, które mają priorytetowe znaczenie w motywowaniu ludzi do pracy na przykładzie "Goodrich Krosno" Spółka z o.o. Dokonano identyfikacji motywacji jako podfunkcji zarządzania zasobami ludzkimi, wyjaśniono jej istotę i motywowanie do pracy oraz przedstawiono ogólne modele motywacji. Zobrazowano teorie motywacji, które próbują objaśnić powstanie, ukierunkowanie, siłę i czas trwania określonego sposobu zachowania się za pomocą odpowiednich motywów oraz zawarto klasyfikację instrumentów motywacji. Przedstawiono i scharakteryzowano finansowe i pozafinansowe instrumenty motywowania, dokonano charakterystyki badanego przedsiębiorstwa oraz dokonano analizy wyników przeprowadzonych badań ankietowych.

Opis

Słowa kluczowe

zarządzanie, zarządzanie zasobami ludzkimi, motywowanie, finansowe instrumenty motywacji, pozafinansowe instrumenty motywacji, system motywacyjny

Cytowanie