Abstract:
Od początku lat dziewięćdziesiątych rynek ubezpieczeń jest bodaj najszybciej rozwijającym się sektorem polskiej gospodarki rynkowej. Coraz liczniejsza jest rzesza pracowników zakładów ubezpieczeń, agentów i brokerów ubezpieczeniowych. W obliczu dużej konkurencji wśród firm sektora ubezpieczeniowego większego znaczenia nabiera znajomość zasad, które kierują zachowaniami klientów. W oparciu o wiedzę dotyczącą preferencji nabywcy, motywach jego działania, firma ustala kolejne strategie rynkowe pozwalające zachować dotychczasową pozycję rynkową, i sukcesywnie dostosowywać ofertę do bezustannie zmieniających się potrzeb potencjalnych klientów. Celem pracy jest dokonanie analizy profilu klienta oddziału firmy Amplico AIG Life w Tarnowie. Zaprezentowano pojęcia i funkcje ubezpieczeń, ich zasadniczą klasyfikację oraz objaśniono podstawy prawne regulujące działalność rynku ubezpieczeń w Polsce. Przybliżono i wyjaśniono rozwiązania prawne dotyczące podstaw działalności spójnego europejskiego rynku ubezpieczeniowego. Za cel obrano wyjaśnienie praktycznych aspektów związanych z przystosowaniem polskiego rynku ubezpieczeniowego, jak również dokonano charakterystyki instytucji ochrony rynku w Polsce. Przedstawiono informacje dotyczące działalności Towarzystwa na Życie i Reasekuracji Amplico AIG Life. Dokonano charakterystyki oferty produktów firmy, oraz ich ewolucji na przestrzeni ostatnich lat. Dokonano analizy profilu klienta. Ważnym elementem w dokonanej analizie jest obecność informacji pozwalających określić ogólny profil klienta tarnowskiego oddziału Towarzystwa Amplico AIG Life. Na tej podstawie wedle procedury określa się atrakcyjność sektora i wyodrębnia się rynek docelowy, a następnie wprowadza odpowiednią strategię marketingową – jednakże ze względu na centralizację tych działań i małą grupę badawczą, ograniczono badania do pierwszych dwu etapów.