Abstract:
Jakość świadczonych usług medycznych jest jednym z fundamentalnych problemów funkcjonowania opieki zdrowotnej. Zapewnienie wysokiej jakości usługi przy odpowiednim jej koszcie to zasadnicze wyzwanie stojące przed jednostkami ochrony zdrowia, które chcą się utrzymać na coraz to bardziej konkurencyjnym rynku zdrowotnym. Twarde wymagania rynkowe powodują, że coraz więcej jednostek ochrony zdrowia przystępuje do wdrażania zarządzania przez jakość, widząc w nim szansę na wzrost swojej konkurencyjności i wiarygodności. Celem niniejszej pracy jest ukazanie, że istnieje duża różnorodność rozumienia i definiowania pojęcia jakości, z których dla klienta najważniejsza jest zgodność z wymogami, a dla zarządzających – końcowy wynik procesu zarządzania. Generalnie, znaczenie pojęcia jakości zależy od odbiorców z różnych grup interesów reprezentujących różne środowiska (zawodowe, władze, ubezpieczenia, pacjentów) i jest rozumiane subiektywnie.