Abstract:
Literatura dotycząca zarządzania marką, dostępna na rynku polskim, milczy o praktycznych narzędziach ułatwiających zarządzanie i kierowanie marką, takich, jakie są stosowane przez praktyków. Wszystkie duże firmy działające na rynku dóbr FMCG posiada opracowane i dostosowane do swoich potrzeb narzędzia zarządzania marką. Bardzo często jedyną różnicą narzędzi stosowanych przez różne korporacje jest nazwa. Najważniejsze jednaj, że są stosowane na co dzień przez osoby zarządzające markami – brand managerów, specjalistów ds. zarządzania marką itp.
Celem pracy „Praktyczne narzędzia zarządzania marką” jest przedstawienie czytelnikowi właśnie takich praktycznych narzędzi.
Praca po pierwsze przybliża czytelnikowi samo pojęcie marki, określa, jakie są wyznaczniki silnej marki oraz przedstawia koncepcję pozycjonowania marki. Następnie przedstawiono już stosowane w praktyce narzędzia – tzw. Bullseye – narzędzie, które pozwala na określenie podstawowych wartości, z którymi marka powinna być kojarzona, narzędzie Marka jest / Marka nie jest, które służy dokładnemu określeniu jak marka powinna być postrzegana, narzędzie Brand calling card, które w pomaga przedstawić świat marki, model 5 I’s (insight, idea, innowacja, impakt, inwestycja), które pozwala określić dlaczego marka powstała, jaką ma pełnić rolę oraz jakie konkretne działania w tym celu należy spełnić, model 5 W’s (who, why, when, where, why), które pozwala na dokładne opisanie grupy docelowej marki oraz dwa pozostałe narzędzia zarządzania marką jakimi są promocja i reklama.