dc.description.abstract |
Niniejsza praca podejmuje zagadnienia związane z teorią budowy strategii produktu oraz kwestie praktycznego stosowania dorobku teoretyków z tej dziedziny. Specyfika stacjonarnego komputera osobistego jako produktu rynkowego sprawia, że ustalone wcześniej strategie produktu cały czas muszą być weryfikowane w szybko zmieniającym się otoczeniu i w razie potrzeby dostosowywane do zmiennych parametrów otoczenia. Strategie produktu w tej branży mają krótki horyzont czasowy, z reguły jest to rok do trzech lat, i często zdarza się, że mimo tak krótkiego czasu planowania niektóre z założeń strategii muszą ulec modyfikacji w trakcie jej realizacji.
Celem pracy jest konfrontacja założeń teorii zarządzania produktem z praktycznym jej wykorzystaniem przez jedną z polskich firm produkujących komputery osobiste - Optimus S.A. - oraz ocena skuteczności podejmowanych działań w ramach obranej przez przedsiębiorstwo strategii marketingowej. Nakreślono tematykę strategii produktu, zaprezentowano produkt w ujęciu teorii marketingu oraz najbardziej znane klasyfikacje strategii marketingowych. Omówiono zagadnienia związane z procesem budowy strategii produktu i wykorzystywane na tym polu techniki oraz przedstawiono historię firmy Optimus S.A., będącej liderem na polskim rynku stacjonarnych komputerów osobistych, a także jej strukturę organizacyjną i ofertę produktową. Przedstawiono również pozycję rynkową firmy i jej największych konkurentów. Zaprezentowano koncepcję zarządzania produktem w firmie Optimus S.A. w latach 2001 – 2002, kiedy powstała w firmie Optimus strategiczna jednostka biznesu, czyli Business Unit Komputery i rozpoczęto wdrażanie nowych założeń strategii produktu. Przedstawiono niekorzystne tendencje na rynku polskim i globalnym stacjonarnych komputerów osobistych mające wpływ na spadek sprzedaży w Optimus S.A. i podsumowano efektywność przyjętej strategii produktu. |
pl |