Celem niniejszej pracy było przybliżenie specyfiki reklamy prasowej na przykładzie dziennika Gazety Wyborczej oraz przedstawienie, do kogo są kierowane reklamy zamieszczane w dzienniku Gazeta Wyborcza. W pracy wyjaśniono pojęcie reklamy, jej istotę, genezę, cele, funkcje oraz rodzaje. Omówiono charakterystykę reklamy prasowej, wyjaśniono czym jest prasa, opisano jej rodzaje, przedstawiono zalety i wady reklamy prasowej, a także formy przekazu reklamy prasowej oraz elementy i zasady planowania reklamy prasowej. Przedstawiono rynek prasy w Polsce w latach 2005-2010, rozwój i miejsce reklamy prasowej na rynku reklamy, a także aspekty prawne reklamy prasowej w Polsce. Przeprowadzono analizę reklam zamieszczonych w wybranych numerach omawianego dziennika, a także wyjaśniono, kto zamieszcza reklamy w Gazecie Wyborczej oraz kto jest odbiorcą tych reklam.
The aim of my thesis is to make the specific concept of the newspaper's advertisement more understandable on the basis of the Gazeta Wyborcza journal and to show to whom this advertisement is addressed. In this work the idea, nature and origin as well as the aims, functions and types of advertisement are explained. The paper contains the description of the press advertisement and explains what the press is. It also describes not only the types of the press, its advantages and disadvantages but also its forms of communication, elements and planning rules. The description of Polish press market in years 2005-2010 which can be seen in this paper includes information about the growth and the place of press advertisement in the press market and its legal aspects. What is more, the advertisements printed in the chosen issues of the Gazeta Wyborcza journal are analysed and the information about who is a sender and who is a receiver of such advertisements is presented.