Abstract:
Wiele przedsiębiorstw upatruje możliwość swojego rozwoju poprzez wchodzenie na nowe rynki, w tym również rynki zagraniczne. Należy jednak pamiętać, że takie działania charakteryzują się dużą niepewnością, a podjęcie decyzji o ekspansji geograficznej wymaga dokładanego przeanalizowania sytuacji przedsiębiorstwa, jego możliwości i zasobów oraz specyficznych warunków panujących na danym rynku. Również na tym etapie istotne znaczenie stanowi element planowania i organizowania działalności marketingowej. Celem niniejszej pracy jest przedstawienie możliwości rozwoju przedsiębiorstwa poprzez ekspansję rynkową na rynek zagraniczny. Taka forma rozwoju wymaga od przedsiębiorstwa dużego doświadczenia, umiejętności i wiedzy, zwłaszcza w zakresie marketingu. Zaprezentowano ideę procesu zarządzania strategicznego w przedsiębiorstwie, jego podstawowych problemach oraz sile wpływu na wzrost i rozwój organizacji. Ponadto opisano czynniki determinujące wybór danej strategii przez przedsiębiorstwo. Omówiono pojęcie marketingu strategicznego, jego zastosowanie w firmie oraz proces konstruowania tego specyficznego rodzaju strategii rozwojowej, ze szczególnym uwzględnieniem etapu analizy sytuacji marketingowej. Opisano możliwości rozwoju współczesnych przedsiębiorstw poprzez działalność zagraniczną oraz wprowadzono pojęcia marketingu międzynarodowego, globalnego i euromarketingu. Zawarto charakterystykę przedsiębiorstwa „Tarnokop” S.A. Przeprowadzono analizę strategiczną przedsiębiorstwa „Tarnokop”. Analiza otoczenia marketingowego przedsiębiorstwa uwzględnia badanie makrootoczenia zagranicznego i krajowego. Analiza potencjału firmy została przeprowadzona według różnych metod: analizy SWOT, macierzy BCG, analizy kluczowych czynników sukcesu itp., na podstawie których określono poszczególne opcje strategiczne. Opisano za proponowaną strategię marketingową możliwą do wykorzystania przez przedsiębiorstwo „Tarnokop” przy podjęciu działalności na nowym rynku. Strategia ta zwiera ściśle określone strategiczne cele marketingowe, określenie docelowego segmentu rynku, wybranie optymalnej kompozycji marketingu- mix oraz najkorzystniejszą dla firmy organizację działalności marketingowej.