Abstract:
Rozwój konkurencji globalnej zorientowanej głównie na jakość i czas (szybkość) obsługi klienta, rozwój high-tech i biznesu elektronicznego oraz burzliwe zmiany w otoczeniu zmuszają przedsiębiorstwa do opracowywania strategii umożliwiających im przetrwanie i ekspansję. Znajduje to odbicie w zmianach organizacyjnych, technologicznych oraz w zarządzaniu zasobami ludzkimi. Wszystko to pociąga za sobą wzrost znaczenia roli szkoleń pracowniczych, będących podstawowym instrumentem rozwoju potencjału pracy. Zatem to, co wydaje się dziś najważniejsze to wiedza - bez niej nie można nic po prostu zrobić, nie można zrealizować wcześniej wyznaczonych celów. Celem niniejszej pracy jest przeprowadzenie badań strategii szkolenia pracowników na przykładzie Biura Zarządu miasta stołecznego Warszawy. Omówiono modele szkoleniowe, ze szczególnym naciskiem na zasady działania firmy wg modelu organizacji uczącej się. Zwrócono uwagę na prawidłowy przebieg procedury programu szkoleniowego, a ostatecznie ukazano, iż działania w tym obszarze nie przyniosą firmie korzyści jeśli nie będą łączone z pozostałymi funkcjami organizacji. Przeanalizowano obowiązujący w badanej organizacji regulamin kształcenia pracowników, jak również szkolenia przeprowadzone w ostatnim roku działalności przedsiębiorstwa. Streszczono zawartość teoretycznej części pracy, wymieniono postawione przed dokonaniem samych badań hipotezy, przedstawiono wykaz zastosowanych technik badawczych a w konsekwencji scharakteryzowano Biuro Zarządu miasta stołecznego Warszawy, dzięki udostępnionym przez badaną organizację materiałom. Zaprezentowano zasady i warunki podnoszenia kwalifikacji zawodowych w badanej firmie, przedstawiono zarys szkoleń pracowniczych przeprowadzonych przez organizację w roku 2001 oraz dokonano analizy przeprowadzonych ankiet.