Abstract:
Każde przedsiębiorstwo produkcyjne jest tak zorganizowane, żeby móc prowadzić produkcję i dystrybucję dóbr o pewnej wartości rynkowej. Musi ono odpowiadać na jakąś potrzebę, którą klient może zaspokoić płacąc za dany produkt określoną cenę. Wszystko to czyni z marketingu główną oś wysiłków biznesmena, tłumacząc również, dlaczego posługują się nim dzisiaj tak różne instytucje, jak banki dążące do lepszej obsługi klientów, partie polityczne, a nawet rządy państw.
W Polsce dopiero powoli zaczyna pojawiać się system obsługi klienta w praktyce zarządzania firm, które potrafiły dostosować się do nowych warunków działania w tworzącej się gospodarce rynkowej.
System obsługi klienta zmusza do zatrzymania i zastanowienia się nad tym, co robić, czego oczekiwać od nabywców w przyszłości i jak pokierować tą przyszłością. Niezależnie od tego, czy firma już istniej na rynku, czy dopiero rozpoczyna działalność to proces planowania będzie niezbędny do wyznaczania odpowiednich kierunków i metod działania. Celem niniejszej pracy jest ukazanie systemu obsługi klienta, który jest jedną z możliwości rozwojowych przedsiębiorstwa.