Abstract:
Istnieje wiele czynników wpływających na stabilność firmy, jej przetrwanie na rynku oraz ciągły rozwój. W niniejszej pracy szczególną uwagę zwrócono na aspekty ludzkie, które
w pierwszej kolejności powinny być docenione. Stanowią one bowiem nieskończony zasób
możliwości, które odpowiednio ukształtowane, są priorytetem w dziedzinie skutecznego
zarządzania firmą. Aby odpowiednio wykorzystać zasoby ludzkie, niezbędna jest wiedza osób
na stanowiskach kierowniczych na temat podstawowych zasad komunikacji interpersonalnej i
znajomości metod skutecznego wywierania wpływu. Celem niniejszej pracy jest analiza roli lidera w relacjach z zespołem pracowniczym w małej firmie budowlanej „Horizontal”. Omówiono pojęcia z zakresu komunikowania się, w tym rodzaje komunikacji oraz pojęcie przywództwa a także umiejętności społeczne potrzebne na stanowisku menedżera oraz warunki skuteczności komunikacji interpersonalnej. Zaprezentowano postawy pracownicze w relacjach z liderem, w tym rolę lidera w tworzeniu kultury organizacyjnej w miejscu pracy, umiejętność rozwiązywania konfliktów pracowniczych, role w grupie, wywieranie wpływu i opór wobec lidera a także koncepcję „menedżera przyszłości”. Dokonano analizy roli lidera w badanej firmie na podstawie przeprowadzonych badań.