Abstract:
Gospodarka rynkowa, a w niej istnienie wielu konkurencyjnych podmiotów, wymusza na
organizacjach podejmowanie działań umożliwiających im skuteczne konkurowanie na
rynkach ich działalności. Istotne jest zatem dla organizacji podejmowanie starań
zmierzających do doskonałości i wprowadzania zmian na rzecz jakości. Zmiana i rozwój
organizacji zależy jednak od tworzących ją ludzi. To właśnie pojedynczy człowiek
w organizacji jest punktem wyjścia do poprawy jakości. Nie można mówić o procesie
kształtowania jakości bez włączenia ludzi i zagwarantowania im jakościowo odpowiednich
warunków pracy. Ważnym jest jednak, aby pamiętać, że poprawa jakości w firmie nie
odnosi się tylko do działań techniczno- organizacyjnych, ale przede wszystkim do postaw
samych pracowników. Dużego znaczenia nabiera zatem zaangażowanie pracowników.
Kluczową rolę w tym procesie odgrywa zarządzanie zasobami ludzkimi, które za pomocą
odpowiednich narzędzi może stwarzać dogodne warunki do wzrostu zaangażowania
pracowników, a tym samym do wzrostu jakości w firmie. Celem niniejszej pracy jest określenie czynników wpływających na zaangażowanie pracowników oraz zbadanie zależności pomiędzy działaniami podejmowanymi w ramach zarządzania zasobami ludzkimi ukierunkowanego na realizację polityki jakości firmy a poziomem zaangażowania pracowników w firmie. Przedstawiono zagadnienie jakości, jej sens i rolę w działalności firmy, sposoby i podmioty kształtujące jakość w firmie oraz cechy projakościowego zarządzania zasobami ludzkimi. Podjęto próbę określenia definicji zaangażowania oraz przedstawienia jego istoty i znaczenia zarówno dla firmy jak i samych pracowników. Przedstawiono analizę wymiarów zaangażowania, charakterystykę czynników wpływających na zaangażowanie oraz omówiono sposoby budowania zaangażowania w ramach zarządzania zasobami ludzkimi. Dokonano charakterystyki poziomu i czynników zaangażowania na przykładzie analizowanej firmy. Badaniu poddany został wpływ działań zarządzania zasobami ludzkimi na poziom zaangażowania pracowników. Analiza zebranych materiałów oraz danych umożliwiły zaproponowanie badanej firmie usprawnienie działań w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi, które mają wpływ na kształtowanie poziomu zaangażowania pracowników.