Abstract:
Jedną z najważniejszych funkcji zarządzania zasobami ludzkimi jest ocenianie pracowników, będące podstawą wielu decyzji personalnych oraz czynności kierowniczych. Ocenianie zapewnia maksymalną efektywność funkcjonowania przedsiębiorstwa, gdy jest strukturalnie i funkcjonalnie wkomponowane w całą politykę firmy. Dobrze skonstruowany system ocen pracowniczych stanowi kluczową część organizacji i jest bardzo przydatnym narzędziem wykorzystywanym przez wiele firm. Prawidłowy system ocen pozwala uzyskać informacje, które mogą być przydatne w procesie zarządzania firmą. Bardzo istotne jest, to aby oceniający i oceniani byli przekonani o sensowności oceniania i dostrzegli związek jaki zachodzi między wynikami oceny a dalszym ich losem w firmie. Celem niniejszej pracy jest omówienie wspomnianej problematyki i jej empiryczne zilustrowanie poprzez zaprezentowanie sposobu funkcjonowania systemu ocen pracowniczych na przykładzie Zakładu Energetycznego Tarnów na przełomie lat 1989-2003. Podjęto próbę charakterystyki zagadnień z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi - modele zarządzania ludźmi, charakterystykę funkcji, organizacji oraz procesu zarządzania zasobami ludzkimi. Przedstawiono charakterystykę funkcji i celów oceniania w ujęciu teoretycznym oraz przedstawiono kryteria i metody systemu oceniania pracowników. Opisano zakres oraz wyniki działalności, strukturę organizacyjną i proces zarządzania zasobami ludzkimi w badanej firmie. Na podstawie badań dokonano analizy i diagnozy systemu oceniania pracowników w Zakładzie Energetycznym Tarnów.