Wiek XX przyniósł wielkie zmiany w postrzeganiu koncepcji i teorii zarządzania,
zwracając szczególną uwagę na zasadniczy udział personelu w rozwoju organizacji, bowiem
kapitał ludzki stanowi najważniejszy jej zasób. Przedmiotem niniejszej pracy jest
przedstawienie metod zarządzania w instytucjach kultury, które działają non-profit,
ze szczególnym zwróceniem uwagi na aspekt personalny. Badania przeprowadzono
w Miejskim Ośrodku Kultury w Nowym Sączu w oparciu o dokumenty wewnętrzne placówki
i informacje uzyskane od pracowników MOK.
Analiza uzyskanych wyników pozwala stwierdzić, iż instytucje kultury stanowią
specyficzny rodzaj organizacji dlatego też zarządzanie personelem w takiej instytucji jest
specyficzne. Ważną rolę odgrywa tu praca zespołowa, dzięki której instytucja pracuje lepiej i
efektywniej. MOK jest instytucją, której sukces zależy od pracowników, dlatego też bardzo
ważną rolę pełni zarządzanie personelem w tej instytucji.
The twentieth century brought great changes in the perception of the concept and theory
of management, paying particular attention to essential personnel involved in the development
of the organization, because human capital is the most important of its resource. The subject
of this paper is to present methods of management in cultural institutions that operate a non- profit with particular emphasis on the personal aspect. The study was conductedin the
Municipal Cultural Center in New Sacz based on internal documents of the institution and the
information obtained from employees MOK.
Analysis of the results leads to the conclusion that cultural institutions are a specific
type of organization, therefore, personnel management in such an institution is specific. An
important role is played by teamwork, by which the institution works better and more
efficiently. MOK is an institution whose success depends on employees, and therefore a very
important role in the management of the institution's staff.