Abstract:
W Polsce większość gmin koncentruje swoją uwagę na rozwiązywaniu problemów związanych z ochroną środowiska przyrodniczego, wymuszonych prawem lub względami społecznymi i gospodarczymi. Wieloletnie zaniedbania, zwłaszcza w sferze infrastruktury technicznej, wymagają ogromnych nakładów finansowych oraz profesjonalnego podejścia do zarządzania jednostkami samorządu terytorialnego. Coraz więcej gmin, na podstawie rozwiązań wynikających z ustawy o finansach publicznych przygotowuje własne strategie rozwoju i wieloletnie programy inwestycyjne, które decydują o ciągłości podejmowanych działań. Największą barierą w realizacji inwestycji jest z reguły zgromadzenie niezbędnych środków finansowych, wystarczających na ich pokrycie. Są to bowiem na ogół przedsięwzięcia niezwykle kapitałochłonne, wymagające wydatkowania znacznych środków pieniężnych w krótkim czasie, co przekracza realne możliwości gmin, które muszą poszukiwać zewnętrznych źródeł finansowania. W tej sytuacji uzasadnione wydaje się przybliżenie teoretycznych zagadnień do realiów rzeczywistej polityki inwestycyjnej gminy w odniesieniu do wciąż rosnących możliwości pozyskania funduszy zewnętrznych środków na finansowanie inwestycji, zwłaszcza w świetle integracji Polski z Unią Europejską. Celem pracy jest zaprezentowanie funduszy Unii Europejskiej, przedstawienie źródeł i metod finansowania inwestycji na przykładzie Gminy Szczucin.