Abstract:
Celem niniejszej pracy jest pokazanie faktycznych postaw pracowników wobec standardów jakości pracy ISO 9001, wdrożonych w przedsiębiorstwie budowlanym GRAND. To także próba ukazania przyczyn określonego nastawienia oraz skutków działań przyjętych przez kierownictwo na etapie wdrażania systemu. Aby zrealizować powyższy cel przeprowadzono badania na grupie 32 pracowników przedsiębiorstwa GRAND, wśród których 7 osób stanowi kadrę kierowniczą a 25 osób to pracownicy zatrudnieni na stanowiskach budowlanych. Przeprowadzone badania miały charakter dobrowolny oraz anonimowy. Praca składa się z czterech rozdziałów. W pierwszym została opisana istota jakości oraz koncepcji zarządzania jakością ISO, w tym charakterystyka wymagań normy PN-EN ISO 9001:2005. W drugim rozdziale zawarto klasyfikacje postaw z uwzględnieniem ich funkcji oraz badaniem postaw pracowniczych wobec pracy, w tym m.in.: satysfakcji z pracy, zaangażowania w organizację i zaangażowania w pracę. Trzeci rozdział został poświęcony badaniom własnym wraz z charakterystyką badanej grupy oraz przyjętej metody badawczej. Zawiera on także opis działalności przedsiębiorstwa budowlanego GRAND. Czwarty rozdział obejmuje prezentację wyników badań wraz z ich analizą i weryfikacją pod kątem przyjętych hipotez badawczych. Przeprowadzona analiza postaw pracowników przedsiębiorstwa GRAND, wobec wdrożenia Systemu Zarządzania Jakością ukazała, iż funkcjonujący w obecnej formie system ISO 9001, jest nieadekwatny do potrzeb i oczekiwań uczestników tej organizacji.