Abstract:
Osiągnięcie i utrzymanie konkurencyjności przedsiębiorstwa oraz określenie odpowiedniej ścieżki jego wzrostu wymaga wszechstronnej i pogłębionej wiedzy i umiejętności kierownictwa w dziedzinie zarządzania strategicznego. Celem niniejszej pracy jest analiza konkurencyjności firmy Piekarnia-Cukiernia TK na rynku piekarniczo - cukierniczym. W pracy poddano weryfikacji hipotezę głoszącą, iż firma będąca przedmiotem niniejszego opracowania charakteryzuje się silną pozycją rynkową i konkurencyjną, co próbowano wykazać przy zastosowaniu metod analizy strategicznej. Omówiono istotę i znaczenie małych przedsiębiorstw dla gospodarki rynkowej, scharakteryzowano stan i dynamikę rozwoju sektora małych przedsiębiorstw oraz znaczenie małych firm dla gospodarki. Dokonano próby nakreślenia perspektyw rozwoju sektora małych firm na przestrzeni kilku najbliższych lat.
Nakreślono teoretyczne aspekty konkurencyjności przedsiębiorstw – przedstawiono podstawowe koncepcje osiągania i utrzymania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa. Poruszono kwestię poszczególnych czynników wpływających na konkurencyjność przedsiębiorstw oraz zaprezentowano strategie konkurowania. Zwrócono uwagę na zagadnienie potrzeb informacyjnych w analizie pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa i przedstawiono główne metody oceny konkurencyjnej przedsiębiorstw. Scharakteryzowano i opisano warunki prowadzenia działalności gospodarczej przez małe przedsiębiorstwa oraz dokonano identyfikacji i charakterystyki poszczególnych barier, na jakie narażone są firmy sektora MŚP. Dokonano charakterystyki firmy i jej otoczenia rynkowego, następnie opisano strategię i kierunki rozwoju przedsiębiorstwa, dokonano analizy instrumentów oddziaływania firmy na rynek, poprzez analizę otoczenia, analizę sektorową oraz analizę SWOT. Wynikiem analiz było określenie pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa w branży piekarniczo – cukierniczej.