Abstract:
Celem niniejszej pracy jest ocena systemu motywacyjnego oraz systemu wynagradzania
w PMPoland S.A. w Jeleniej Górze. Firma, która stanęła u progu wielkich możliwości, posiadająca ogromny potencjał wiedzy i doświadczenia skupiła swoje działania na zbudowaniu dominującej pozycji na rynku polskim i światowym. Wysoka konkurencja oraz wysokie bariery wejścia na rynek wymusiły na PMPoland S.A. podjęcie zdecydowanych działań, w oparciu o system zarządzania wiedzą i aspekty zarządzania zasobami ludzkimi.
Omówiono istotę, miejsce i znaczenie motywacji w zarządzaniu zasobami ludzkimi oraz przedstawiono charakterystykę najważniejszych teorii motywacji, które stały się filarem
obecnych systemów motywacyjnych. Następnie została przeprowadzona charakterystyka zasad oraz uwarunkowań w tworzeniu systemów. Przedstawiono istotę wynagrodzeń jako elementu systemu motywacji do pracy. Została zaprezentowana charakterystyka pojęcia i funkcji wynagrodzeń oraz uwarunkowania prawne. Przedstawiona została strategia badanej firmy oraz szczegółowa prezentacja zasobów ludzkich. Dokonano próby charakterystyki systemu motywacyjnego oraz systemu wynagradzania w PMPoland S.A. Przeprowadzono analizę i ocenę istniejących systemów na podstawie wniosków z badań, które dały podstawę do sformułowania kierunków usprawnień istniejących systemów.