Abstract:
Przełom ustrojowy, który dokonał się w Polsce spowodował drastyczną zmianę działania podmiotów i jednostek gospodarczych. Konieczna była zmiana dotychczasowych relacji ekonomicznych i wprowadzenie odmiennych zasad funkcjonowania gospodarki. Otwarcie Polskiej gospodarki na świat wywołało dbałość przedsiębiorstw o to, jak są postrzegane przez otoczenie i przez własnych pracowników. Ważny stał się całokształt działań mających na celu ustabilizowanie pozycji rynkowej, między innymi przebudowanie pozytywnego wizerunku firmy na rynku. Aktywność działań przedsiębiorców powinna zmierzać do trafnego dokonywania wyboru koncepcji konkurencyjnego zachowania się na rynku i kształtowania wizerunku firmy jako wartości rynkowej. W niniejszej pracy przedstawiona jest analiza czynników wpływających na kształtowanie pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa w szeroko pojętym otoczeniu. Zdefiniowano pojęcie wizerunku i określono jego miejsce w zarządzaniu przedsiębiorstwem a także jego rodzaje i funkcje w tworzeniu wartości przedsiębiorstwa. Opisano rolę reklamy, sprzedaży osobistej, promocji uzupełniającej (sales
promotion), sponsoringu oraz public relations. Uwzględniono również pozostałe czynniki marketingu mix czyli produkt, cenę i dystrybucję, a także jakość produktów i usług i proces komunikacji. Przedstawiono zasady i wartości, którymi powinni kierować się przedsiębiorcy kształtując wizerunek firmy. Scharakteryzowano działalność, strukturę i produkty przedsiębiorstwa „Proteuss”, a także opisano misję i cel przedsiębiorstwa, analizę strategiczną oraz otoczenie konkurencyjne. Przedstawiono dotychczasowe metody badania wizerunku
przedsiębiorstwa. Określono kierunki kształtowania wizerunku z uwzględnieniem krytycznej oceny i analizy stanu faktycznego, strategii marketingowej oraz omówiono obsługę klienta. Ukazano wizualną prezentację firmy z oceną poziomu wizerunku w badanym przedsiębiorstwie oraz przedstawiono propozycje usprawnień omawianego przedsiębiorstwa.