Stosunki międzyludzkie w firmie a wydajność pracy
Abstrakt
Celem niniejszej pracy jest próba przedstawienia zasobów ludzkich w organizacji, relacji jakie zachodzą pomiędzy nimi, a także wpływu ich zachowań na przebieg i efekty pracy. Podjęto próbę zdefiniowania pojęcia stosunków międzyludzkich ze szczególnym uwzględnieniem ich rodzajów i interakcji jakie zachodzą między nimi. Zasygnalizowano kwestię organizacji jako całości stosunków między-pracowniczych wraz z jej formalnymi i nieformalnymi aspektami funkcjonowania, po to aby zdefiniować pojęcie kultury organizacyjnej, a więc tego, co wpływa na jakość jej funkcjonowania, tak by ostatecznie podjąć problem komunikacji, której niedoskonałości bywają zarzewiem konfliktów. Przybliżono pojęcie pracy oraz wydajności, zwracając jednocześnie uwagę na czynniki jakie mają wpływ na jej zwiększanie w szerszym kontekście – w ujęciu organizacji jako całości. Zaprezentowano również wydajność pracy w relacji z innymi elementami aktywności zawodowej człowieka. Przedstawiono cel, zakres jak również charakterystykę obiektu zainteresowania badawczego, a także wybrane metody i techniki analizy zasobów ludzkich. Dokonano prezentacji i charakterystyki wyników badań, będących próbą odpowiedzi na pytanie czy zadowolenie z pracy wpływa na wydajność pracowników, jakie elementy struktury społecznej mają wpływ na jakość stosunków międzyludzkich w zakładzie pracy oraz czy wpływają one na podnoszenie wydajności prac. Zaprezentowane badania obejmują strukturę demograficzną przedsiębiorstwa, poziom wydajności pracowników oraz relacji międzyludzkich w kontekście wpływu na pracę załogi całego zakładu.
Opis
Słowa kluczowe
relacje interpersonalne, wydajność pracy, kultura organizacyjna przedsiębiorstwa, komunikacja, konflikt, praca, zarządzanie zasobami ludzkimi