Abstract:
Współcześni przedsiębiorcy są świadomi faktu, iż w obecnych czasach trudno jest odnieść sukces w biznesie bez nawiązywania międzynarodowej współpracy. Postępująca globalizacja biznesu postawiła przed menedżerami firm, które działają na rynku międzynarodowym nowe zadania. Jednym z podstawowych jest zdolność prowadzenia negocjacji zagranicznych. Menedżerowie powinni więc zdawać sobie sprawę z konieczności współpracy i konkurowania z partnerami zagranicznymi oraz stale rozwijać swoje umiejętności, aby skutecznie negocjować. W niniejszej pracy przedstawiono opinię przedsiębiorców z wybranych firm województwa małopolskiego na temat roli wybranych umiejętności menedżera w prowadzeniu negocjacji międzynarodowych. Przedstawiono role współczesnego menedżera w zarządzaniu firmą oraz jego cechy i umiejętności. Opisano negocjacje w biznesie - rolę negocjacji, etapy, style i techniki negocjacyjne oraz cechy dobrego negocjatora. Przedstawiono znaczenie i bariery w prowadzeniu negocjacji międzynarodowych oraz cechy negocjatorów pochodzących z różnych krajów. Opisano i dokonano analizy przeprowadzonych badań.