dc.description.abstract |
Podmioty gospodarcze, prowadzące działalność gospodarczą we współczesnej gospodarce rynkowej, działają w coraz to bardziej złożonym otoczeniu, zarówno gospodarczym, jak i prawnym, które stawia przed nimi coraz wyższe wymagania. Działalność jest dodatkowo skomplikowana, gdy angażuje procesy produkcji dóbr, wprowadzenie ich do obrotu oraz usługi po-sprzedażne a rynek zbytu daleko wykracza poza geograficzny teren jednego kraju. Sytuacja taka implikuje powstanie kilku-stopniowego systemu dystrybucji. Znakomitą ilustracją powyższego jest dystrybucja
w sektorze motoryzacji na terenie Unii Europejskiej.
Prawo europejskie, wobec porozumień wertykalnych zawiązywanych przez przedsiębiorstwa znajdujące się na różnych poziomach kanału dystrybucji, wykształciło określony typ regulacji, zwany blokowym zwolnieniem („block exemption”), dotyczącym zastosowania artykułu 81 Traktatu powołującego do życia Wspólnotę Europejską.
W przeciwnym razie porozumienia takie pozostawałyby w sprzeczności z zasadami konkurencji. Ogromna większość sektorów działa w oparciu o rozporządzenia
o charakterze ogólnym. Istnieją jednakże sektory, w stosunku do których wypracowano specyficzne uregulowania. Jednym z takich sektorów jest motoryzacja, której specyfika
w głównej mierze wynika z natury wytwarzanych produktów i ich znaczenia
dla współczesnych konsumentów.
Celem pracy jest przedstawienie prawnych i ekonomicznych czynników determinujących dystrybucję oraz serwis samochodów w Unii Europejskiej. Branża przechodzi obecnie burzliwe zmiany prawne ale również ekonomiczne, będące następstwem wzmożonej konkurencji. Dlatego elementem pracy jest również ocena rynku na przestrzeni pewnego okresu, w którym następowały istotne zmiany. |
pl |