Obraz siebie u osób doświadczających trudności w nauce

WSB-NLU Repository

Show simple item record

dc.contributor.advisor Tucholska, Stanisława
dc.contributor.author Socha, Agata
dc.date.accessioned 2014-01-22T08:55:48Z
dc.date.available 2014-01-22T08:55:48Z
dc.date.issued 2012-06-28 11:40:39
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11199/4502
dc.description.abstract Celem niniejszej pracy było ujęcie powiązań pomiędzy obrazem siebie, a niepowodzeniami szkolnymi u adolescentów. Badaniem objęto 159 uczniów szkół gimnazjalnych, spośród których wyłoniono dwie grupy różniące się poziomem osiągnięć szkolnych. Grupę eksperymentalną stanowiła młodzież doznająca niepowodzeń szkolnych (N = 45), natomiast do grupy kontrolnej należeli uczniowie odnoszący sukcesy edukacyjne (N = 47). Postawione hipotezy testowano z wykorzystaniem Kwestionariusza TSCS – Fitts`a oraz Arkusza Personalnego własnej konstrukcji. Na podstawie uzyskanych wyników wykazano, że występują statystycznie istotne różnice w zakresie obrazu siebie osób doznających niepowodzeń szkolnych w porównaniu do ich rówieśników odnoszących sukcesy edukacyjne. Silny związek wystąpił między zewnętrznymi i wewnętrznymi wymiarami obrazu siebie, a także skalami klinicznymi z wyjątkiem PSY i PI. Jedynie różnice wyników w skalach wymiaru zmienności nie uzyskały poziomu istotności statystycznej. Uogólniając rezultaty badań można powiedzieć, że młodzież doświadczająca niepowodzeń szkolnych mniej pozytywnie ocenia siebie niż ich rówieśnicy mający sukcesy edukacyjne. Uzyskane wyniki potwierdziły przyjęte hipotezy i wskazały na istnienie powiązań między obrazem siebie, a doznawanymi przez młodzież niepowodzeniami szkolnymi. pl
dc.description.abstract The purpose of this study was the inclusion of links between self-image and school failure in adolescents. The study was 159 junior high school students, out of which emerged two groups differ in level of educational attainment. Experimental group were adolescents experiencing school failure (N = 45), whereas the control group belonged to a successful education students (N = 47). Hypotheses were tested using a questionnaire TSCS - Fitts, and the Personnel Sheet own design. The results showed that there were statistically significant differences in self-image of people experiencing school failure compared to their peers regarding educational success. There was a strong association between external and internal dimensions of the self-image, as well as clinical scales except PSY and PI. Only the results of the dimension of variation in the scales did not obtain statistical significance. Generalizing the results of research can be said that young people experiencing school failure less positive view of themselves than their peers with educational success. The results partially confirmed the hypotheses adopted and pointed to the existence of links between self-image, and school failure, which experience adolescents. pl
dc.language.iso pl pl
dc.rights licencja niewyłączna
dc.subject psychologia człowieka pl
dc.subject niepowodzenia w nauce pl
dc.subject uczeń pl
dc.subject młodzież pl
dc.subject edukacja pl
dc.subject badania psychologiczne pl
dc.subject obraz siebie pl
dc.title Obraz siebie u osób doświadczających trudności w nauce pl
dc.title.alternative Self concept among adolescents experiencing difficulties in the learning pl
dc.type masterThesis pl
dc.date.updated 2014-01-21T16:50:14Z


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

  • Prace magisterskie [3237]
    [Zgodnie z obowiązującą procedurą nie udostępniamy pełnych wersji prac dyplomowych]

Show simple item record

Search WSB-NLU Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics

Info