Abstract:
Programy lojalnościowe mogą mieć różny charakter. Niniejsze opracowanie traktuje o programach lojalnościowych prowadzonych w Internecie. Stają się one coraz bardziej popularne ponieważ medium jakim jest Internet pozwala na skuteczne zarządzanie takimi projektami. Wiąże się to z jego elastycznością w tym zakresie: daje sposobność natychmiastowej reakcji na określone zachowania konsumentów – potencjalnych klientów i nanoszenia odpowiednich korekt. Należy jednak pamiętać, że internetowy program lojalnościowy to nie tylko zamieszczenie w firmowym serwisie WWW stosownych gadżetów takich jak tapety, wygaszacze, gry czy kartki elektroniczne. Dobrze skonstruowany program lojalnościowy powinien być osadzony w odpowiedniej otoczce. Rozumie się przez nią prawidłową budowę firmowego ośrodka WWW, ale także właściwie prowadzoną politykę public relations czy program typu Consumer Relationship Management. Internetowy program lojalnościowy przez swój charakter opiera się na systemach informatycznych. Umożliwiają one budowanie rozległych baz danych o klientach oraz zautomatyzowanie procesu budowania relacji z użytkownikiem. Takie metody dają sposobność optymalnego wykorzystania siły nabywczej użytkownika Internetu, których przewidywana liczba na koniec 2003 roku sięgnie 7 milionów. Jest to zatem ogromny rynek i warto wykorzystać każdą sposobność do zdobycia klienta. Nie dotyczy to jedynie konkurencji pomiędzy sklepami internetowymi, ale odnosi się także do podmiotów prowadzących 5działalnośćhandlowąpoza Internetem. Coraz powszechniejsze staje się wykorzystanie Internetu jedynie do umacniania świadomości marki.