Firmy chcąc przetrwać w panującym obecnie kryzysie gospodarczym i utrzymać
się na rynku zmuszone są do podejmowania niezbędnych często radykalnych kroków,
które mają na celu przede wszystkim „walkę” z konkurencją. Niniejsza praca jest
analizą czynników rozwoju sprzedaży tj. dystrybucji i merchandisingu, które w tej
„walce” odgrywają szczególną rolę. Opracowanie przedstawia zasady dystrybucji
produktów i strategie merchandisingowe stosowane w firmie Frito Lay. Szczegółowo
opisane zostały rozwiązania logistyczne (w tym również terenowe) i ich ewolucje oraz
charakterystyka systemu dystrybucji produktów firmy prowadzonego za pomocą kilku
typów kanałów dystrybucji, które jak to wynika z uzyskanych materiałów
wewnętrznych firmy mają dynamiczny charakter, dostosowujący się do zmian
zachodzących na rynku. Opracowanie zawiera również opis strategii
merchandisingowej stosowanej w firmie, której głównym zadaniem jest pobudzenie
potencjalnego konsumenta do impulsowego zakupu towaru. Analiza wyników
stosowania instrumentów przez firmę, zarówno tych związanych z dystrybucją, jak
i merchandisingiem, wskazuje na dalszą potrzebę ich stosowania jako, że w dużej mierze przyczyniły się do tego, iż firma Frito Lay jest obecnie liderem w kategorii słonych
przekąsek na rynku.
Companies that want to survive in current economic crisis and keep their
position on the market are often forced to take up radical steps which aim at ‘fighting’
competition. This thesis is an analysis of factors of sales development, such as
distribution and merchandising, which play an essential part in this ‘fight’. The work
presents rules of distribution of products and merchandising strategies in Frito Lay
company. Logistic solutions ( field ones as well),their evolution, characteristic of sales
distribution have been analysed in detail. The analysis of company’s documents has
shown that they have dynamic character which adjusts to changes on the market. The
thesis also includes description of merchandising strategies used in the company, which aim at stimulating potential customers to impulsive buying . The analysis of
instruments used by the company, which are connected with distribution and merchandising, shows continuous need for using them , as they have largely contributed to current leader position of Frito Lay company on the market of salty snacks.