Zjawisko przemocy w rodzinie jest obecnie szeroko dyskutowane w literaturze
przedmiotu. W ostatnich latach w statystykach Komendy Głównej Policji odnotowano
wzrost zachowań przemocowych, stanowiąc temat przemocy ważnym i aktualnym.
Dostępna literatura i badania nad przemocą skupiają się głównie na bezpośrednich
i odległych skutkach jej doświadczania. Celem niniejszej pracy było ustalenie różnic
występujących w kompetencjach społecznych pomiędzy młodzieżą doświadczającą
przemocy w rodzinie, a młodzieżą bez takich doświadczeń. W badaniu wzięło udział
150 uczniów szkół ponadgimazjalnych. Na badaną zbiorowość składało się 81 kobiet
i 69 mężczyzn, w wieku od 16 do 20 lat. Do przeprowadzenia programu badawczego
użyto następujących narzędzi psychologicznych: Skala Zespołu Dziecka
Maltretowanego (SZDM) Kmiecik-Baran w adaptacji Tucholskiej, Skala Inteligencji
Społecznej (TSIS) Silvera, Martinussen i Dahl, Kwestionariusz Empatii Osobowej
(KEO) Uchnasta, Arkusz personalny własnej konstrukcji. Na podstawie
przeprowadzonej analizy statystycznej stwierdzono istotnie różnice w kompetencjach
społecznych u młodzieży doświadczającej przemocy w porównaniu z młodzieżą bez
takich doświadczeń. Młodzież doświadczająca wysokiego stopnia przemocy wykazuje
mniejsze umiejętności w zakresie empatii osobowej. Otrzymane rezultaty sugerują
również, że pewien nacisk związany z wychowaniem może przyczyniać się do rozwoju
inteligencji społecznej. Rezultaty badań częściowo potwierdziły przyjęte hipotezy
i ukazały różnice w kompetencjach społecznych pomiędzy młodzieżą doświadczającą
przemocy w rodzinie, a młodzieżą bez takich doświadczeń.
The issue of home abuse is discussed in depth throughout the literature. Recent
statistics released by the National Police have highlighted a rise in aggressive behavior
meaning it is now a very current and real issue. The literature review and researches
shown that this have direct impact now and in the future. The aim of this dissertation is
to establish the differences occurring in social competencies between youths who have
experienced home abuse and those who have not. 150 college students took part in this
research. 89 women and 69 males aged between 16 and 20. Four methods were used:
Battered Baby Syndrome Scale - Kmiecik-Baran in adaptation of Tucholska; The
Tromso Social Intelligence Scale - Silvera, Martinussen, Dahl; Personal Empathy
Questionnaire – Uchnast and the self-composed Personal Questionnaire. Based on
statistical analysis differences were defined in social competencies between youths who
experienced home abuse and ones who have not. Youths experiencing a high level of
home abuse are displaying less ability in personal empathy. The results are also
suggesting that the way children are brought up affects their social intelligence. The
results of the research partially confirmed hypothesis and showed differences between
youths who did experience home abuse and those who did not.