Abstract:
Procesy przemian, jakie nastąpiły na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych ubiegłego stulecia w polskiej gospodarce wywarły ogromny wpływ na reguły funkcjonowania oraz zachowania się podmiotów gospodarczych na rynku. Przeobrażenia te wymagały przeprowadzenia wielokierunkowych działań w sferze ekonomii, zarządzania oraz finansów przedsiębiorstw. Zmiany, które zachodziły w strukturze przedsiębiorstw oraz w otoczeniu wywołały między innymi potrzebę stosowania wyceny firm w różnych zakresach. Spowodowało to, że w gospodarce rynkowej coraz większą rolę przypisuje się problematyce wyceny przedsiębiorstw. Ma to związek z ciągle rosnącą liczbą transakcji mającą na celu zakup lub sprzedaż firmy, prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, ustalenia wartości ubezpieczenia, likwidacji firmy, łączenia się przedsiębiorstw lub też ich podział, podejmowania wspólnych przedsięwzięć itp. Wycena przedsiębiorstwa stanowi kluczowy element mający na celu umożliwienie podjęcia satysfakcjonującej decyzji. Problematyka wyceny przedsiębiorstw jest zagadnieniem trudnym, złożonym i kontrowersyjnym. Ma to związek z faktem, iż określenie spodziewanych przychodów ze sprzedaży majątku przedsiębiorstwa, jak i prognoza strumieni przyszłych dochodów są obarczone dużym ryzykiem. Wybór właściwej metody wyceny oraz poznanie uwarunkowań, w których funkcjonuje firma, specyfiki branży, w jakiej działa przedsiębiorstwo, jego wielkości, struktury, pozycji rynkowej itp. decyduje o jakości tejże wyceny, dlatego też nieodzowne jest zdobycie wiedzy na temat wycenianego podmiotu, co może zadecydować o jego poprawności. Autor w niniejszej pracy prezentuje metody, które można zastosować przy wycenie przedsiębiorstwa, opisuje różnice, jakie występują przy wyborze określonej opcji, a także wskazuje na wyższość metod dochodowych nad metodami majątkowymi.