Abstract:
Realizowany przez dyrekcję Przedszkola system motywacyjny wiąże się z koniecznością poznania swoich podwładnych, gdyż w sposób bezpośredni związane jest to z wcieleniem w życie idei demokratycznych, w których to pracownik może wyrazić swoje zdanie. Praca poświęcona jest głównie motywacji pozapłacowej pracowników oraz ich wydajność. Celem pracy jest ocena systemu motywacji pozapłacowej w badanej instytucji i zaproponowanie ewentualnych usprawnień. Rozdział pierwszy dotyczy przede wszystkim motywacji pracowników do pracy. Opisano ogólny zarys motywacji, przedstawiono czym jest i jak jest rozumiana motywacja, a także jakie cele i funkcje spełnia motywacja w zarządzaniu zasobami ludzkimi. Na uwagę zasługują także teorie i modele motywowania pracowników. Rozdział drugi, dotyczy motywacji pozapłacowej. Na pierwszy plan wysuwa się pojęcie motywacji pozapłacowej, na którą składają się: sposoby pozapłacowego motywowania pracowników oraz nagrody i kary jako bodźce, które tą motywacje mogą stymulować bądź też zagłuszyć. W ostatnim rozdziale ukazano charakterystykę Publicznego Przedszkola w Porąbce Uszewskiej oraz sytuację pracowników z punktu widzenia motywacji pozapłacowej. Rozdział zawiera metodykę badań empirycznych, identyfikację przedszkola, ocenę metod motywacji pozapłacowych w organizacji oraz proponowane przeze autorkę zmiany dotyczące funkcjonowania systemu motywacyjnego.