Infrastruktura drogowa wyzwala proces rozwoju gospodarki krajowej, jak i jej
funkcjonowania w warunkach regionalnej dostępności komunikacyjnej dla wszystkich
punktów aktywności społeczeństwa, stanowiący ważny sektor rozwoju społeczno - gospodarczego. Nieograniczony dostęp do infrastruktury promuje, krajowy
i międzynarodowy handel, a co za tym idzie obejmuje istotne źródło korzyści zewnętrznych
dla przedsiębiorstw i jak indywidualnych konsumentów. Dlatego też państwo, które
modernizuje sieć dróg staje się głównym konkurentem w zakresie procesu integracji
Wspólnoty Europejskiej, zdobywając silną i dynamiczną pozycję, która przyczynia się do
rozwoju innych gałęzi przemysłu.
Przeprowadzone badanie ma na celu analizę rozwoju infrastruktury krajowej sieci
drogowej, zwłaszcza w Małopolsce. Rozprawa przedstawia charakterystykę istniejących dróg
krajowych pod względem jej gęstości, natężenia ruchu i stanu technicznego
z uwzględnieniem rozwoju sieci autostrad w kontekście ekonomicznego rozwoju kraju.
Zaprezentowany zarys rozwoju autostrad w wybranych krajach Europy ujawnił skalę
dystansu, która oddziela nasz kraj w stosunku do wspomnianych państw.
Przedstawiona została analiza korelacji między systemem zarządzania siecią dróg krajowych
w Polsce i w wybranych krajach europejskich z omówieniem transeuropejskich sieci
transportowych.
Zaprezentowano rozwój infrastruktury drogowej w GDDKiA Oddział w Krakowie po
reformie administracyjnej z uwzględnieniem skali prac modernizacyjnych w latach
2000-2011. Analizie poddano źródła i strukturę finansowania inwestycji, utrzymania oraz
remontów dróg krajowych.
W metodologii badań przedstawiono przyczyny opóźnień w rozwoju i modernizacji sieci dróg
znaczących w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem obszaru Małopolski, prowadzących
w rezultacie do osłabienia sieci połączeń drogowych, które znacznie utrudniają proces
transportu. Odniesiono się do barier, które spowalniają tempo inwestycji drogowych
w regionie. Perspektywy sieci dróg krajowych administrowanych przez Oddział w Krakowie
zostały wskazane jako kluczowe inwestycje w infrastrukturę.
The road infrastructure triggers the chain process of the country's economy
development as well as its functioning in terms of the regional structure providing
communication accessibility for all areas f society as an important sector of socio economic
advancement. Unrestricted access to infrastructure promotes domestic and international trade,
and what follows comprises a crucial source of external benefits for both businesses and
individual consumers. Therefore the country which modernizes the road network becomes
a major competitor in terms of the European Community integration process, gaining a strong
and dynamic position which contributes to the expansion of other industrial branches.
The conducted study aims to analyze the development of the national road network
infrastructure especially in the region of Małopolska.
The dissertation depicts the characteristics of existing national roads such us: density, traffic,
roads conditions and the motorway network development strictly associated with economic
prosperity.
The pesented outline of development of selected in European countries highways revealed
the scale of the distance which separates our country in relation to the mentioned states.
The correlation analysis was employed to determine the relationship between the network
management system of national roads in Poland and selected European countries with
a discussion of trans-European transport networks characterised in the following dissertation.
The presented development of road infrastructure in GDDKiA branch in Krakow after the
administrative reform, included the scale of modernization in the years 2000-2011.
The analysis of the source and structure of investment financing, maintenance and repair of
roads was conducted.
The methodology of the study presents the reasons for delays of the development of major
road network in Poland with special emphasis on the area of Malopolska, which leads to poor
road-network connectivity that significantly hinders transportation process. Reference was
made to the barriers that slow down the pace of road investment in the region. The prospects
of the national road network administered by the Department in Krakow were pointed out as
crucial investment in infrastructure.