Abstract:
Zasoby ludzkie są więc najcenniejszym kapitałem każdej firmy. Umiejętne wykorzystanie tych zasobów może przyczynić się do sukcesu lub porażki przedsiębiorstwa. Organizacja XXI wieku to organizacja wiedzy. Dzięki wiedzy swoich pracowników firma może stać się innowacyjna, zdolna do szybkiego reagowania na zmiany otoczenia, konkurencyjna i zapewniająca satysfakcję swoim klientom. To właśnie personel tworzy wartość dla firmy i zapewnia jej względnie trwałą przewagę konkurencyjną. Znaczny więc nacisk w pracy położony jest na strategiczne podejście związane z pozyskiwaniem ludzi. Poza tym wiele miejsca poświęcono relacjom między strategią firmy a strategią w dziedzinie zarządzania zasobami ludzkimi, jak również wpływom uwarunkowań strukturalnych i kultury organizacyjnej na zatrudniany personel. Celem niniejszej pracy jest wskazanie strategicznego znaczenia doboru personelu. To bowiem ludzie wnoszą do firmy cenny kapitał intelektualny, który jest nieodzownym elementem składającym się na sukces przedsiębiorstwa. Niebagatelną więc rzeczą jest umiejętnie dobrać ludzi do pracy, aby w efekcie końcowym tworzyli oni wartość dodaną dla firmy.