Aktywność szkolna, rozpatrywana poprzez pryzmat zaangażowania i wypalenia szkolnego, jest tematem od niedawna eksplorowanym w psychologii. Realizowany w tej pracy program badawczy dotyczył korelatów osobowościowych tych dwóch form aktywności szkolnej młodzieży: wypalenia i zaangażowania. Badaniami objęto 148 uczniów szkoły licealnej. W tym celu wykorzystano następujące narzędzia psychologiczne: Inwentarz Osobowości NEO-PI-R, Kwestionariusz Zaangażowania w Naukę Szkolną (UWES-U), Kwestionariusz Wypalenia Szkolnego (MBI-U) oraz Arkusz Personalny we własnym opracowaniu. Otrzymane wyniki pozwoliły na weryfikację postawionych hipotez. Respondenci z wysokim stopniem zaangażowania szkolnego uzyskali statystycznie różne wyniki od uczniów z niskim zaangażowaniem. Podobna zależność wystąpiła przy wypaleniu. Badania pokazały, że wysoka Ugodowość i Sumienność sprzyjają większemu zaangażowaniu szkolnemu. Dodatkowo uczniów o różnym typie zaangażowania cechował inny układ czynników osobowościowych w modelu Wielkiej Piątki. Uczniowie wypaleni nauka szkolną charakteryzowali się również inną konfiguracją cech osobowości w porównaniu z rówieśnikami bez objawów wypalenia. Uczniowie z zaznaczonym syndromem wypalenia uzyskali wysokie wyniki w Neurotyczności oraz niskie w Ugodowości i Sumienności.
School activity, considered through the prism of school engagement and burnout is a topic only recently explored in psychology. Implemented in this paper a research program concerned the personality correlates of these two forms of school activities of young people: burnout and engagement. The study included 148 students of high schools. In this regard, the following psychological tools: Questionnaire NEO-PI-R, UWES-U and MBI-U together with the Personal Sheet design were used. The obtained results enabled for verification and assumptions. Respondents with a high degree of school engagement obtained statistically different results from students with a low engagement. A similar dependence occurred with
school burnout. Research showed that high Agreeableness and Conscientiousness lead to greater school engagement. In addition, young people with different type of engagement were characterized by a different configuration of personality factors included in the model of the Big Five. Burnout students are also characterized by a different configuration of personality factors compared with their peers without symptoms of burnout. Moreover, burnout students received high scores in Neuroticism and low on Agreeableness and Conscientiousness.