Radzenie sobie ze stresem w okresie adolescencji

WSB-NLU Repository

Show simple item record

dc.contributor.advisor Tylikowska, Anna
dc.contributor.author Basiaga, Agnieszka
dc.date.accessioned 2014-01-25T08:29:29Z
dc.date.available 2014-01-25T08:29:29Z
dc.date.issued 2013-11-29 10:14:22
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11199/4661
dc.description.abstract Niniejsza praca dotyczy sposobów radzenia sobie ze stresem w okresie adolescencji. Oprócz opisu zagadnień teoretycznych zostały tu zaprezentowane również badania własne, których celem było określenie sposobów radzenia sobie ze stresem przez młodzież szkolną oraz związków pomiędzy wiekiem i płcią a stosowanymi stylami oraz strategiami radzenia sobie. Wyniki próby obejmującej 136 nastolatków w klasach od III gimnazjum do III liceum wykazały, że do najczęściej stosowanych przez młodzież strategii należą: Poczucie Humoru (PHU), Akceptacja (AKC), Odwracanie Uwagi (ODU), Zaprzestanie Działań (ZAD), a do tych najrzadziej wykorzystywanych zaliczyć można z kolei: Zwrot ku Religii (ZKR), Aktywne Radzenie Sobie (ARS), Unikanie Konkurencyjnych Działań (UKD) oraz Poszukiwania Wsparcia Instrumentalnego (PWI). Wyniki badań wskazały także, że dziewczęta częściej niż chłopcy stosują strategię Aktywne Radzenie Sobie (ARS), natomiast chłopcy deklarują częstsze niż dziewczęta stosowanie strategii: Unikanie Konkurencyjnych Działań (UKD), Powstrzymywanie się od Działania (POD), Zaprzeczanie (ZAP) oraz Poczucie Humoru (PHU). Uzyskane wyniki wskazują na związek pomiędzy wiekiem i płcią a stosowanymi przez młodzież strategiami radzenia sobie ze stresem. pl
dc.description.abstract The thesis concerns the ways of dealing with stress in the adolescence period. Besides a description of theoretical issues, the paper also presents own research which its aim was the determination of ways of dealing with stress by school children as well as the relation between age and gender and applied styles and dealing strategies. The results of test including 136 teenagers between 3rd grade junior hig school and 3rd grade high school show that the most common used strategies by school children are: Humor, Acceptance, Self–distraction, Mental disengagement and the least common used strategies by school children are: Religious Coping, Active Coping, Suppression of competing activities and Use of instrumental social support. The research results show that girls more often than boys use the strategy Active coping, boys more often declare using the strategy Suppression of competing activities, Restraint, Denial and Humor. The obtained results point out the relation between age and gender and used strategies of the ways of coping. pl
dc.language.iso pl pl
dc.rights licencja niewyłączna
dc.subject stres pl
dc.subject radzenie sobie pl
dc.subject adolescencja pl
dc.subject młodzież pl
dc.subject trudności pl
dc.subject stress pl
dc.subject coping pl
dc.subject adolescence pl
dc.subject youth pl
dc.subject difficulties pl
dc.title Radzenie sobie ze stresem w okresie adolescencji pl
dc.title.alternative Coping with stress in adolescence period pl
dc.type masterThesis pl
dc.date.updated 2014-01-22T13:30:16Z


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

  • Prace magisterskie [3237]
    [Zgodnie z obowiązującą procedurą nie udostępniamy pełnych wersji prac dyplomowych]

Show simple item record

Search WSB-NLU Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics

Info