Abstract:
Celem pracy jest ocena skuteczności programu lojalnościowego na konkretnym przykładzie, mianowicie Stacji Paliw BP w Nowym Sączu oraz jej programu Payback. Jest ocena typu i rodzaju lojalności, jak również wpływu samego programu lojalnościowego na przywiązanie konsumentów do firmy. W rozdziale pierwszym pracy programy lojalnościowe zostały umiejscowione w podstawowym instrumentarium marketingowym, pokazana istota i ważność samej lojalności oraz możliwości jej uzyskania poprzez poszczególne instrumenty marketingu-mix. Drugi rozdział dotyczy praktyki programów lojalnościowych w Polsce. Przedstawione są przykłady tych najpopularniejszych, ale również takich, które są mniej znane ,bądź z różnych przyczyn zostały z rynku wycofane. W ostatnim, trzecim rozdziale, zajęłam się konkretnym przypadkiem korporacji BP w Polsce, jej oddziałem w Nowym Sączu i przede wszystkim programem lojalnościowym zastosowanym w tej firmie. Rozdział zawiera część badawczą - analizę przeprowadzonej wśród klientów stacji BP w Nowym Sączu ankiety. Badania przeprowadzono metodami: obserwacji w trakcie dokonywania zakupów na stacji BP oraz wywiadu ankietowego. Wywiad został przeprowadzony na próbie celowej stanowiącej szacunkowo ok. 1% populacji, czyli klientów – mieszkańców Nowego Sącza i okolic, tankujących na stacji BP, których szacunkowa liczba wynosi 10000. Głównym celem badań było poznanie rodzaju lojalności klientów wobec firmy, a w szczególności roli, jaką w jej tworzeniu odegrał program lojalnościowy. Praca została napisana z wykorzystaniem literatury przedmiotu, stron internetowych, jak również wielu artykułów zamieszczonych w naukowych czasopismach związanych z zagadnieniami marketingowymi.