Abstract:
Fala reform społecznych i towarzyszące im zmiany w zakresie polityki socjalnej, ochrony zdrowia oraz upowszechnienie i demokratyzacja oświaty wpłynęły na zaangażowanie nauczycieli do pracy. Zagadnienia dotyczące motywacji do pracy są bardzo ważne z punktu widzenia nie tylko nauczyciela, ale nadzoru pedagogicznego, współpracowników, rodziców i uczniów. Celem niniejszej pracy jest przedstawienie instrumentów systemu motywacji pracowników oświaty, zasad wynagradzanie i motywowania nauczycieli w nowym systemie oświaty. Przedstawiono znaczenie motywacji która jest procesem wieloaspektowym i skomplikowanym oraz opisano narzędzia systemu motywacyjnego. Zaprezentowano ogólny zarys reformy oświaty - założenia i cele wprowadzonej reformy, jak również formy ich realizacji oraz zmianę systemu finansowania oświaty. Przedstawiono analizę płacowych i pozapłacowych środków motywowania nauczycieli pracujących w Zespole Szkół Ekonomiczno - Gastronomicznych w Tarnowie.