Franchising w przepisach i praktyce polskiej
Abstrakt
Franchising jest długookresowym porozumieniem dotyczącym współpracy między niezależnymi prawnie podmiotami gospodarczymi: przedsiębiorstwem macierzystym z jednej strony, oraz jednym lub kilkoma niezależnymi pośrednikami z drugiej. Franchising polega na przekazaniu przez działające już na rynku, z reguły uznane, przedsiębiorstwo prawa do korzystania z dobra, które jest jego własnością. Najczęściej duże przedsiębiorstwo produkcyjne zezwala na sprzedaż swoich produktów powstającej jednostce. Przedmiotem franchisingu może być także działalność usługowa, know-how, znak towarowy oraz inne elementy. Celem niniejszej pracy jest analiza działalności franchisingowej w polskich przepisach prawnych. Przedstawiono aspekty związane z funkcjonowaniem franchisingu w kodeksie prawa, definicje franchisingu oraz rodzaje umów. Opisane zostały prawa i obowiązki franchisingodawcy i franchisingobiorcy. Omówiono zagadnienia dotyczące funkcjonowania franchisingu w Polsce. Ukazano także charakterystykę trzech firm działających na polskim rynku na zasadzie franchisingu, dokonano porównania specyfiki działalności oraz umów omawianych firm. Określono zagrożenia oraz możliwości wynikające z prowadzenia działalności na zasadzie franchisingu.
Opis
Słowa kluczowe
przedsiębiorstwo, zarządzanie, franchising, podmiot gospodarczy, umowa franchisingowa, przemiany gospodarcze