Abstract:
Celem pracy jest próba oceny i określenia sposobów przewagi konkurencyjnej na rynku europejskim przez polskie firmy z sektora MŚP. Hipoteza badawcza zakłada, że proces integracji gospodarek europejskich doprowadził do nadwyżki podaży usług transportu międzynarodowego, a to wymusza na firmach transportowych podejmowanie różnorodnych działań zmierzających do zmiany metod konkurowania. Zaprezentowano proces globalizacji i jej wpływ na integrowanie się gospodarek międzynarodowych, głownie na przykładzie Unii Europejskiej. Wyróżniono czynniki globalizacyjne wpływające na polską gospodarkę i podmioty gospodarcze. Przedstawiono sytuację firm z sektora małych i średnich przedsiębiorstw przeddzień wejścia w struktury UE, jak i po akcesji 1 maja 2004 r. Dokonano analizy konkurencyjności firm z sektora małych i średnich przedsiębiorstw z branży transportowo- spedycyjno – logistycznej. Omówiono kwestie prawne dotyczące prowadzenia działalności transportowej w Unii Europejskiej, jak również sposoby prowadzenia walki konkurencyjnej przez polskie i europejskie firmy. Zaprezentowano firmę transportu międzynarodowego i spedycji ZET TRANSPORT z Nowego Sącza oraz dokonano analizy badanej firmy metodą SPACE. Przeprowadzono analizę zarówno jej bliskiego otoczenia jak i wewnętrznych aspektów funkcjonowania firmy oraz podjęto także próbę określenia strategii działania jak i ocenę bieżącej działalności firmy.