Wdrażanie systemu jakości edukacji - na przykładzie Zespołu Szkół Prywatnych w Katowicach

Brak miniatury

Data

2002

Tytuł czasopisma

ISSN czasopisma

Tytuł tomu

Wydawca

Abstrakt

Nastawienie na jakość wymieniane jest jako jeden z głównych trendów w rozwoju światowej edukacji na najbliższe lata. Nie omija ono także aktualnie reformowanego szkolnictwa w Polsce. Wprawdzie wypracowuje ono własne drogi osiągania jakości, ale poszukiwane są jeszcze odpowiedzi na liczne, związane z tym tematem pytania. Argumenty za i przeciw ISO serii 9000 są adekwatnym odzwierciedleniem prowadzonych od wielu lat debat o jakości funkcjonowania wszelkich podmiotów gospodarczych, z którymi spotykamy się na co dzień. W tych rozważaniach nie może zabraknąć także problematyki szkoły, gdyż ona powinna dawać przykład takiego zorganizowania procesu wychowania i kształcenia, który pozostawia trwałe ślady w osobowości każdego ucznia, użyteczne dla niego i społeczeństw. Normy ISO 9000 są potrzebne szkolnictwu i wszystkim jego klientom, gdyż oparte są na podstawie uznanego dorobku wielu dyscyplin naukowych (ekonomii. organizacji. logiki, zarządzania) i pozwalają na uniknięcie błędów, które mogłyby pogorszyć pozycję szkoły w świecie narastającej konkurencji. Niniejsza praca prezentuje teoretyczną stronę funkcjonowania systemu zapewniania jakości ISO serii 9000 popartą praktycznym jego wdrożeniem w Zespole Szkół Prywatnych w Katowicach. Głównym powodem wyboru tego problemu był fakt iż w Polsce śladami najbardziej rozwiniętych krajów świata coraz więcej organizacji usługowych w tym szkół stosuje system zapewnienia jakości.

Opis

Słowa kluczowe

jakość, jakość produktu, jakość usługi, znaki jakości, kontrola jakości QC, zapewnianie jakości, standaryzacja systemów jakości, TQM, Norma ISO 9001: 2000, systemy zapewniania jakości, edukacja, szkoły prywatne, audyty, certyfikaty

Cytowanie