Abstract:
W ciągu kilku ostatnich lat udział sektora usług w gospodarce wielu krajów gwałtownie się zwiększył zarówno pod względem wielkości wytworzonych dochodów, jak i liczby zatrudnionych. Uwarunkowanie usług, rosnąca konkurencja, zmiany popytu i nowe technologie stawiają banki wobec nowych wyzwań, dodatkowo skomplikowanych przez proces wstąpienia Polski do Unii Europejskiej. Sprostanie tym wyzwaniom wymaga nowych koncepcji działania a przede wszystkim opracowania strategii marketingowych przez banki. Istnienie banku w warunkach dynamicznie zmieniającego się otoczenia stawia nim bardzo wysokie wymagania. Ich spełnienie zadecyduje zarówno o rozwoju banku jak i o możliwościach uczestniczenia w konkurencyjnej grze rynkowej. Jednym z podstawowym, jeśli nie najważniejszym warunkiem, który musi być bezwzględnie spełniony przez bank jest funkcjonowanie zgodnie z zasadami orientacji marketingowej, stawiającej w centrum zainteresowania banku jego dotychczasowych oraz potencjalnych klientów. Klienci są bowiem podmiotami, dzięki którym bank może się rozwijać, jeżeli będzie zaspakajać ich potrzeby w sposób lepszy niż robią to banki bezpośrednio lub pośrednio konkurujące z danym bankiem. Celem niniejszej pracy jest przedstawienie podstawowych elementów polityki marketingowej banku, który dobrze potrafił się przystosować do nowych warunków konkurowania i dzięki temu odnosi sukcesu. Obiektem analizy jest Bank Spółdzielczy w Łącku.