dc.description.abstract |
Praca ma na celu dowiedzenie tezy, że takie elementy kampanii wyborczych jak: pieniądze, zaplecze partyjne i struktura organizacyjna, są podstawą politycznego sukcesu i w sposób znaczący wpływają na wynik wyborów. Pierwszy rozdział pracy dotyczy przede wszystkim klasyfikacji metod wykorzystywanych przez polityków w trakcie kampanii wyborczych do promowania swojego wizerunku i zyskania poparcia społecznego dla swojej kandydatury. Drugi rozdział zawiera charakterystykę źródeł, jak również przepisy dotyczące finansowania kampanii wyborczych. Ukazanie wyborów z tej perspektywy, ponadto wyjaśnienie działalności komitetów wyborczych oraz analiza składników kampanii w odniesieniu do jej finansowych aspektów zarówno przed, jak i po reformie zasad finansowania miały na celu zbadanie, czy i w jakim stopniu przebieg kampanii oraz wynik wyborów uzależniony jest od posiadanych przez kandydatów nakładów pieniężnych. Rozdział trzeci został w całości poświęcony analizie sondaży przedwyborczych i nastrojów społecznych. Jak wynika z przeprowadzonych obserwacji idealny model, na podstawie którego możliwe byłoby określenie, kiedy ubiegający się o urząd prezydencki znajdują się na straconej pozycji nie istnieje. Jak wynika z przeprowadzonych analiz zwycięzcami wyborów prezydenckich stają się
przeważnie kandydaci, którzy podczas kampanii wyborczej dysponowali największymi
funduszami oraz poparciem ugrupowania, z ramienia którego startowali. Wyjątek stanowiły
pierwsze wolne wybory z 1990 roku, kiedy to więcej niż zwycięzca ówczesnych wyborów – Lech
Wałęsa – na swoją promocję przeznaczył Tadeusz Mazowiecki oraz wybory z 2005 roku, podczas
których wygrał Lech Kaczyński, mimo iż posiadał mniej środków, niż jego główny rywal –
Donald Tusk. |
pl |