Co jest gwarantem sukcesu wyborczego? Analiza kampanii wyborczych na przykładzie wyborów prezydenckich w latach 1990 - 2010

WSB-NLU Repository

Show simple item record

dc.contributor.advisor Matyja, Rafał
dc.contributor.author Sosińska, Katarzyna
dc.date.accessioned 2014-01-27T08:41:47Z
dc.date.available 2014-01-27T08:41:47Z
dc.date.issued 2012-06-20 14:11:32
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11199/4826
dc.description.abstract Praca ma na celu dowiedzenie tezy, że takie elementy kampanii wyborczych jak: pieniądze, zaplecze partyjne i struktura organizacyjna, są podstawą politycznego sukcesu i w sposób znaczący wpływają na wynik wyborów. Pierwszy rozdział pracy dotyczy przede wszystkim klasyfikacji metod wykorzystywanych przez polityków w trakcie kampanii wyborczych do promowania swojego wizerunku i zyskania poparcia społecznego dla swojej kandydatury. Drugi rozdział zawiera charakterystykę źródeł, jak również przepisy dotyczące finansowania kampanii wyborczych. Ukazanie wyborów z tej perspektywy, ponadto wyjaśnienie działalności komitetów wyborczych oraz analiza składników kampanii w odniesieniu do jej finansowych aspektów zarówno przed, jak i po reformie zasad finansowania miały na celu zbadanie, czy i w jakim stopniu przebieg kampanii oraz wynik wyborów uzależniony jest od posiadanych przez kandydatów nakładów pieniężnych. Rozdział trzeci został w całości poświęcony analizie sondaży przedwyborczych i nastrojów społecznych. Jak wynika z przeprowadzonych obserwacji idealny model, na podstawie którego możliwe byłoby określenie, kiedy ubiegający się o urząd prezydencki znajdują się na straconej pozycji nie istnieje. Jak wynika z przeprowadzonych analiz zwycięzcami wyborów prezydenckich stają się przeważnie kandydaci, którzy podczas kampanii wyborczej dysponowali największymi funduszami oraz poparciem ugrupowania, z ramienia którego startowali. Wyjątek stanowiły pierwsze wolne wybory z 1990 roku, kiedy to więcej niż zwycięzca ówczesnych wyborów – Lech Wałęsa – na swoją promocję przeznaczył Tadeusz Mazowiecki oraz wybory z 2005 roku, podczas których wygrał Lech Kaczyński, mimo iż posiadał mniej środków, niż jego główny rywal – Donald Tusk. pl
dc.language.iso pl pl
dc.rights licencja niewyłączna
dc.subject kampania wyborcza pl
dc.subject komunikowanie polityczne pl
dc.subject badania sondażowe pl
dc.subject polityka pl
dc.subject wybory prezydenckie pl
dc.subject sukces wyborczy pl
dc.subject badania sondażowe pl
dc.title Co jest gwarantem sukcesu wyborczego? Analiza kampanii wyborczych na przykładzie wyborów prezydenckich w latach 1990 - 2010 pl
dc.title.alternative What is a guarantee of electoral success? Analysis of the election campaign on the example of the presidential election in 1990 - 2010 pl
dc.type bachelorThesis pl
dc.date.updated 2014-01-23T10:34:00Z


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search WSB-NLU Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics

Info