Celem pracy jest przedstawienie programów lojalnościowych, jako skutecznego narzędzia marketingowego, wykorzystywanego do budowania długoterminowych relacji przedsiębiorstwa z dotychczasowymi klientami i jednoczenie kształtującego trwałą przewagę konkurencyjną przedsiębiorstwa na rynku. Praca ma charakter teoretyczno-empiryczny. Część teoretyczna przedstawia zachowania nabywców na rynku, uwarunkowania tych zachowań oraz proces podejmowania decyzji zakupu. Prezentuje koncepcję marketingu relacyjnego oraz programy lojalnościowe, jako narzędzie służące do kreowania i podtrzymywania lojalności klientów. Część empiryczna opiera się na badaniach własnych dotyczących postrzegania programów lojalnościowych przez klientów Firmy Dobrowolscy. Została zrealizowana metodą ankietową wśród klientów 50 klientów.
The aim of this work is to present the loyalty programs as an effective tool of marketing used to build long term relationship with the customer and to mould the long–term competitive advantage of a company in the market. This work is both theoretical and empirical. The theoretical part of the work presents consumers’ behavior in the market, the conditions of this behavior and the process of making decisions. It also defines the concept of relationship marketing and characterizes loyalty programs as an invaluable tool to create and sustain customer loyalty. The empirical part of the work is based on the own research concerning the perception of customer loyalty programs for Dobrowolscy Company. The results have been obtained by using a survey method applied to 50 clients.