Abstract:
We współczesnych czasach zarządzanie zasobami ludzkimi zmieniło swój charakter
oraz formy organizacyjne. Sukces organizacji nie zależy już tylko od posiadanego kapitału
materialnego, gdyż kluczowego znaczenia nabiera kapitał intelektualny, a dokładniej - kapitał
ludzki. Dlatego też nie tylko potężne organizacje, ale i szkoły oraz uczelnie zabiegają o jak
najlepszych specjalistów. Jedynym sposobem na pozyskanie odpowiedniej kadry jest dobrze
i trafnie przeprowadzona rekrutacja. Niniejsza praca ma na celu poznanie współczesnych problemów związanych z zarządzaniem zasobami ludzkimi oraz zdiagnozowanie metod rekrutacji i selekcji kandydatów na stanowiska dyrektorskie, a także opracowanie nowego zestawu narzędzi rekrutacyjnych. W pracy przedstawiono problemy związane ze współczesnymi celami i metodami zarządzania zasobami ludzkimi. Kwestie te są analizowane w kontekście postępującej globalizacji. Szerzej zostały omówione takie zagadnienia, jak kapitał intelektualny, społeczeństwo uczące się, itp. W ich kontekście jest rozpatrywana rola
dyrektora szkoły jako współczesnego menedżera zarządzającego wiedzą. Przedstawiono analizę reformy polskiego systemu edukacji z 1999 roku - cele polityki oświatowej, problemy edukacyjne, z jakimi boryka się dzisiejsza szkoła oraz obecną sytuację polskiego szkolnictwa na tle pozostałych państw członkowskich UE. Zawarto analizę procesu rekrutacyjnego, jaki ma miejsce w przypadku doboru kandydatów na stanowiska dyrektorów szkół podstawowych.