Abstract:
Celem zarządzania zasobami ludzkimi jest umożliwienie firmie osiągnięcia
sukcesu dzięki zatrudnionym w niej ludziom, zapewnienie szeregu usług wspierających
cele przedsiębiorstwa i stanowiących element procesu kierowania organizacją,
pozyskanie i zatrzymanie w firmie wykwalifikowanych, zaangażowanych i dobrze
umotywowanych pracowników, podnoszenie i rozwijanie kwalifikacji ludzi poprzez
zapewnienie szkoleń i ciągłych szans rozwoju, stworzenie klimatu umożliwiającego
utrzymywanie harmonijnych relacji między kadrą kierowniczą a pracownikami,
sprzyjających rozwijaniu się poczucia wzajemnego zaufania, zajmowanie się
wszystkimi kwestiami dotyczącymi sposobów traktowania ludzi, przejrzystość -
otwartość i wyjaśnianie pracownikom propozycji, decyzji i procedur kadry
kierowniczej. Hipotezą niniejszej pracy jest stwierdzenie, iż w małych przedsiębiorstwach brak jest ściśle sprecyzowanych zasad zarządzania zasobami ludzkimi, zaś jej celem jest przedstawienie, jak istotną rolę odgrywa zarządzanie zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwie.
Omówiono specyfikę działania małej firmy z uwzględnieniem strategii przedsiębiorstwa oraz strategii zarządzania zasobami ludzkimi. Dokonano charakterystyki procesu zarządzania zasobami ludzkimi w małym przedsiębiorstwie. Przedstawiono badaną firmę oraz stosowane w niej praktyki zarządzania zasobami ludzkimi.