Abstract:
Celem mojej pracy było stworzenie modelu samolotu P-40 i zaprezentowanie go w
środowisku 3D. Korzystając z możliwości oferowanych przez różne współczesne programy do tworzenia i obróbki grafiki trójwymiarowej, chciałem pokazać część stosowanych obecnie technik wizualizacji obiektów w przestrzeni 3D jak również ich animacji.
W pracy zawarto krótki opis najważniejszych technik modelowania obiektów
trójwymiarowych i sposobów ich teksturowania, począwszy od najprostszych prymitywów do bardziej kompleksowych obiektów, stosowanych tylko w zaawansowanych pakietach graficznych.
W pracy umieszczono przegląd dostępnych rozwiązań służących do wizualizacji obiektów i scen trójwymiarowych. Celem tego było pokazanie zróżnicowania takiego oprogramowania pod względem zastosowania, możliwości i narzędzi stosowanych do modelowania oraz jakości generowanych przez nie obrazów. W pracy przedstawiłem także programy pomocnicze skracające czas potrzebny do przygotowania modelu, jak również takie, które umożliwiają obróbkę i dodawanie efektów wizualnych do animacji.
Sam model wzorowany był na jednej z wersji samolotu p-40. Samolot ten był najczęściej
używanym samolotem myśliwskim, okresu drugiej wojny światowej (stosowany przez wszystkie państwa alianckie a nawet Japonię). W praktycznej części pracy został opisany sposób tworzenia samego modelu, jak i jego obróbki z przykładami.
Model został utworzony w programie 3ds Max, szczegółowy opis tego procesu został umieszczony w rozdziale zatytułowanym „Tworzenie modelu w 3ds Max”. Następne rozdziały ukazują zastosowane sposoby teksturowania jak również animacji.
W rozdziale „Animacja i Post-procesing” został opisany sposób wykonania efektów specjalnych oraz niektórych funkcji programu Affter Efect.