Celem pracy jest przedstawienie wpływu Internetu na proces decyzyjny konsumenta,
pokazanie jego przebiegu oraz wpływających na niego czynników, jak również
zobrazowanie, czy zmieniło się to na przestrzeni 3 lat.
Praca została napisana w oparciu o źródła wtórne, stanowiące literaturę przedmiotu, a
także w oparciu o źródła pierwotne, które stanowiły badania ankietowe przeprowadzone
wśród studentów Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Nowym Sączu (2009) oraz
wśród Studentów Wyższej Szkoły Biznesu- NLU w Nowym Sączu (2012).
Przeważająca część badanych studentów korzysta z Internetu kilka godzin dziennie.
Internet jest jednym z najważniejszych źródeł informacji podczas podejmowania decyzji
zakupu bez względu na wiek konsumenta. Obok telewizji i znajomych Internet został
wskazany jako najczęściej wykorzystywane źródło informacji podczas podejmowania
decyzji zakupu, a wynika to z faktu, iż wśród ankietowanych studentów traktowany jest
jako wiarygodne źródło informacji.
Studenci w coraz większej liczbie dokonują zakupów on – line, korzystają z bankowości
Internetowej, z portali społecznościowych, jak również szukają informacji przydatnych w
ich procesie kształcenia. Umożliwia im to łatwiejszy i powszechny dostęp do sieci.
Mniejszym zainteresowaniem cieszą się wiadomości dotyczące potencjalnych kierunków
studiów, a przez to Internet ma znikomy wpływ na wybór dalszej drogi edukacji.
Przeważająca liczba respondentów uważa, iż wpływ Internetu wzrósł w przeciągu ostatnich
5 lat.
In the thesis, the role of the Internet in the decision-making process of the consumer
and student has been presented. It has been specified on what decisions does the Internet
have a greater or lesser influence and whether it has changed within the last 3 years.
A few hypotheses have been presented concerning the influence of the Internet on different
aspects of the life of a student.
The aim of the work is to show the influence of the Internet on the consumer’s
decision-making process, presenting its course and the factors that influence it, as well as
giving a picture of whether it has changed over the last 3 years.
The work has been written based on secondary sources, constituting the literature of
the subject, as well as based on primary sources comprising survey records carried out
among the students of Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa in Nowy Sącz (2009) and
among the students of Wyższa Szkoła Biznesu – NLU in Nowy Sącz (2012).
Most of the students that took part in the research uses the Internet for several hours
a day. The Internet is one of the most important sources of information while making a
decision to buy something no matter the age of the consumer. Together with the television
and friends, the internet has been pointed out as the source of information that is mostly
used while making decisions to buy something and it results from a fact that it is treated as
a trustworthy source of information by the surveyed students.
More and more students make their shopping on-line, use Internet banking, social
networks and browse information that is crucial in the learning process. It allows them for
easier and universal access to the network. The information concerning potential fields of
study is less popular, and as a result, the Internet has a minor influence on the choice of
education. The major number of subjects believes that the influence of the Internet has
increased over the last 5 years.